-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14653 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا تراشيدن ريش حرام است ؟ فلسفه آن را بيان كنيد
بلي، حرام است و درباره فلسفه آن: الف)

قبل از بيان اينكه چرا تراشيدن ريش حرام است ذكر

اين نكته ضروري است كه علماي شيعه و معتزلين از

اهل سنت اتفاق نظر دارند كه همه احكام الهي تابع

مصالح و مفاسد در متعلق آنهاست. از طرف ديگر

چنان نيست كه دقيقا فلسفه همه احكام براي ما روشن

باشد، بلكه برخي از آنها در متون ديني منصوص

گرديده مانند فلسفه نماز، روزه، حج، جهاد، امر به

معروف و نهي از منكر و برخي ذكر نگرديده است.

شايد علت عدم ذكر همه آنها هم اين باشد كه گرايش

افراطي به دانستن فلسفه احكام كاهش دهنده روح تعبد

در برابر پروردگار است و اين خود ضرر بزرگي در

بردارد، و انسان را دچار نوعي شرك ميگرداند، يعني

فلسفه جويي را جايگزين خداگرايي ميكند. البته در

مواردي نيز انسان از طريق عقلي ميتواند فلسفههايي

را بفهمد ولي اين فلسفهها اولا كليت ندارد و ثانيا به

تدريج در طول زمان و با رشد دانش بشري يكي يكي

روشن ميشود و در هر زمان براي هر حكم احتمال

وجود فلسفهها و علل ديگري ميرود كه براي ما

مكشوف نيست. بنابراين در چنين مواردي بايد ابتدا

اين فرهنگ نادرست را اصلاح كرد كه ميگويد اول بايد

فلسفهاش را بدانم تا بعد عمل كنم چنانكه در ديگر

موارد زندگي مانند انجام دستورات پزشك اينچنين

است.

ب ) از نظر دندانپزشكان وجود محاسن در

صورت براي حفاظت از لثهها و دندانها مفيد است.

ج ) از نظر متخصصين پوست نيز وجود

محاسن در صورت رعايت نظافت و اصول

بهداشتي براي حفاظت از پوست و لطافت آنها مفيد

است، مگر در مورد كساني كه گرفتار قارچهاي

پوستي و ... باشند كه مسالهاي استثنايي است.

د ) وجود محاسن متناسب با ساختار طبيعي

بدن مرد ميباشد، و تراشيدن آن تشبه به زنان

ميباشد در بحارالانوار، ج 76، ص 112، ح 12،

باب 13 در ضمن روايت طويلي از امام صادق(ع)

تاريخچه اين مساله ذكر گرديده آن گاه امام(ع) به

فلسفه فوق اشاره كرده و ميفرمايند: (( ... وانا نحن

نجز الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطره... ; ولي ما

شوارب را كوتاه ميكنيم و لحيه را باقي ميگذاريم و اين

مطابق فطرت است.))

ه' ) نكته ديگري كه امروزه پيدا شده اين است

كه يكي از راههاي انتقال ويروس بعضي بيماريها

تيغ كشيدن ميباشد.

و) از لحاظ روايات نيز در اين باره روايات

متعددي در كتب روايي، از جمله بحارالانوار، معاني

الاخبار، تحف العقول، وسايلالشيعه و ديگر مجامع





روايي وجود دارد كه ما فقط به ذكر دو روايت از بحار

الانوار بسنده ميكنيم:

1 - من كتاب من لا يحضره الفقيه قال الصادق

(ع) اخذ الشارب من الجمعه الي الجمعه امان من

الجذام و قال النبي (ص) لا يطولن احدكم شاربه فان

الشيطان يتخذه مخبا يستتر به و قال (ع) من لم ياخذ

شاربه فليس منا و قال (ع) احفوا الشوارب و اعفوا

اللحي و لا تتشبهوا باليهود وقال (ص) ان المجوس

جزأوا لحاهم و وفروا شواربهم و انا نحن نجز

الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطره و اذا اخذ

الشارب يقول بسم الله و بالله و علي مله رسول الله

(ص)...، (بحار الانوار. ج 76، روايت 14، ب 13).

2 - عن رسول الله (ص) اخفوا الشوارب

واعفوا اللحيه و لا تتشبهوا بالمجوس.

(بحارالانوار، 76 / 111 - ج 10 / 13)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.